Te duur. Te weinig service. Te overbodig. De redenen om van bank te switchen zijn uiteenlopend. En toch zijn veel mensen doorgaans wat huiverig om zich aan een eventuele overstap te waken. Meestal wordt gedacht dat hier allerlei omvangrijke procedures mee gemoeid gaan. In werkelijkheid valt het echter best mee en is het relatief simpel om van bankrekening te wisselen. De zogenoemde Overstapservice heeft daar een fikse bijdrage aan geleverd.
De Overstapservice werd in het verleden geïntroduceerd als een initiatief van de meeste Nederlandse banken. Daarmee is het voor klanten eenvoudiger geworden om van bank naar bank te hoppen.
Ter illustratie: wie van Rabobank naar ABN AMRO wil verhuizen, vraagt de Overstapservice aan bij de nieuwe bank. Die zorgt dan voor bijvoorbeeld het doorstorten van bijschrijvingen en het verplaatsen van automatische incasso’s. Erg handig voor de consument – en bovendien schaadt het ook de banken zelf niet.
ABN AMRO kan – om bij dit voorbeeld te blijven – klanten verliezen aan de Rabobank, maar krijgt daar dan waarschijnlijk consumenten van de Triodios Bank – om maar wat te noemen – voor terug.
Het houdt hen in ieder geval scherp en gemotiveerd om klanten de best mogelijke service te bieden.
Dit regelt je bank
Klanten die gebruikmaken van de Overstapservice worden voor een periode van dertien maanden door hun bank geholpen bij een aantal elementaire zaken rondom de overstap. De bank regelt bijvoorbeeld dat bijschrijvingen automatisch worden doorgestort naar je nieuwe rekening. Ook automatische incasso’s worden overgeheveld naar de rekening waar je vanaf dat moment gebruik van wenst te maken. En heb je een koophuis – en dus een hypotheek? Dan zorgt de Overstapservice ervoor dat alle aflossingen en rentes voortaan van je nieuwe rekening worden afgeschreven.
De termijn van dertien maanden is overigens niet toevallig gekozen. De Overstapservice gaat er dan namelijk vanuit dat alle jaarlijkse bij- en afschrijvingen op z’n minst één keer voorbij zijn gekomen – wat in principe natuurlijk ook zo is. Je krijgt na twaalf maanden een herinnering dat de Overstapservice binnenkort komt te vervallen.
Dit moet je zelf regelen
Hoewel de Overstapservice natuurlijk erg handig is, moet je zelf ook het een en ander in orde maken. Het is bijvoorbeeld jouw taak om een nieuwe rekening aan te vragen, inclusief creditcards en andere bijbehorende zaken. Je kunt je huidige IBAN nummer niet behouden.
De service geeft ook geen rekeningnummers door aan werkgevers, verzekeraars, sportclubs en andere afschrijvende instanties: dat moet je allemaal zelf doen. Vergeet daarbij ook internationale bedrijven als Apple Music en Spotify niet!
Andere facetten van de overstap die je zelf moet zien te fixen, zijn het correct doorgeven van incassomaatregelen en het eventuele stopzetten van overboekingen.
Het loont daarnaast altijd om afschriften te downloaden, zodat je ze, zelfs wanneer je geen toegang meer hebt tot je oude bankrekening, goed kunt checken. De Overstapservice kan dan erg handig zijn, ze is zeker niet vlekkeloos – en bovendien blijf jij gewoon eindverantwoordelijke voor je financiële zaken. Een grondige controle is dus nooit weg.