Get Adobe Flash player
60 www.bankingreview.nl Rob Beltman Marketing strateeg Rob Beltman is oprichter van H3ROES. Hij schreef boeken over marketing en klantgericht- heid en begeleidt organisaties bij vraagstukken rond klantgericht ondernemen. H3ROES is een coöperatieve vereniging van klantgedreven professionals die samen Nederland klantgerichter willen maken. H3ROES brengt opdrachtgevers naar het ‘next level’ door de verbinding te maken tussen hart, hoofd en handen. HEF IN 2016 DE MARKETING FUNCTIE MAAR OP Wat staat er eigenlijk op jouw marketingagenda voor 2016? Je hebt waarschijnlijk alles al een beetje gedaan, toch? Je bent dit jaar vast in de weer geweest met persona’s, customer journeys, life events en storytelling. Je hebt alle digitale kanalen en uitingen onder de loep genomen en gezorgd voor een ultieme User Experience op alle touchpoints, natuurlijk mede dankzij een consistente invulling van merkuitingen op basis van het geactualiseerde brand manual. Collega’s hebben trainingen gehad hoe ze op social media kunnen acteren als echte ‘brand advocates’ of zijn intern al ingezet als ‘superpromoters’ om het klantgerichte gospel als een olievlek door de organisatie te verspreiden. Wat is er eigenlijk nog te doen? Tekst: Rob Beltman Natuurlijk is er meer dan genoeg te doen. Een CMO van een grote private bank die ik laatst interviewde zei het treffend: “Het jaar dat ik gewoon achterover leun en de marketingagenda van het jaar ervoor kopieer moet nog komen. Zolang onze markten bewegen, is er werk aan de winkel.” Daar heeft hij natuurlijk gelijk in. De markt beweegt heftig, zowel onder invloed van ‘oude machten en krachten’ in de vorm van regulatoren als in de vorm van nieuwe ‘disrupters’. Die werken soms gewoon met net iets andere verdienmodellen, soms met een geheel ander business model, maar heel soms kunnen ze je ook volledig by-passen. Dan ben je ineens niet meer relevant. Dan kunnen klanten het ineens zelf, of met behulp van één faciliterend platform, wat dan weer net geen bank of verzekeraar hoeft te zijn. Tja…uitdagingen om relevant te blijven zijn er genoeg.